fredag 25 december 2015

Försvarstal för oss som dricker på julafton..


Tänk om folk kunde försöka förstå andra människors problem. Det låter som en självklarhet att folk inte bör vara fulla på julafton men det är inte så enkelt. Tänk att man kan må så dåligt så att fyllan är enda möjligheten att klara av att träffa sin familj denna julkväll. Man menar inget ont, man menar inte att utsätta barnen för obehaget av en alkoholpåverkad person. Även jag vet att förlorade själar som jag inte har något värde i juletider. Men förtjänar inte sådana som jag att få fira jul som alla andra..? Vi som mår dåligt har behov av samhörighet precis som alla andra. Det är inte ett val utan ett måste för att klara av kvällen, och jag tror inte att barnen tar skada av det. Om man inte gör det till mer än det är, och förklarar för dem att vissa människor inte klarar av pressade situationer utan att bedöva sinnet med diverse preparat, det är trots allt så verkligheten ser ut. Jag har aldrig skadat någon, varken barn eller vuxen, ändå måste jag känna skam för att jag inte klarar av att fira jul utan att dricka mig full och det ger mig ännu mer ångest än jag redan har..

Inga kommentarer: